استراتژی پوکر و قمار
روانشناسی پوکرمقالات

استراتژی پوکر با اد میلر: مهارت در قمار همان مهارت در پوکر است

بیش از حد به جزئیات متمرکز نشوید، سعی کنید دورنمای بهتری از بازی پوکر داشته باشید

وقتی مدتی از پوکر بازی کردن شما می‌گذرد معمولا ممکن است خیلی راحت در جزئیات گرفتار بمانید. اینجا باید با دست آس و ده چه کار کنم؟ آنجا باید شرط ببندم یا چک-رِیز کنم؟ گم شدن در علف هرزهای استراتژی پوکر می‌تواند در بلند مدت هزینه ساز باشد، زیرا پوکر یک بازی دارای قمار است، و مفاهیم کلی قمار در آن هم نهایتا صادق است.

البته منظور من این نیست که می‌توانید با نادیده گرفتن جزئیات استراتژی پوکر در بازی پوکر موفق باشید. شما باید به مسائلی مثل اینکه با آس و ده چه کار کنید یا چه زمانی چک رِیز کنید، فکر کنید. ولی تجربه من با بسیاری از پوکر بازان این است که آنها بیش از حد به جزئیات متمرکز می‌شوند و به اندازه کافی با تصویر بزرگ تر و دورنمای بازی توجه ندارند. نادیده انگاشتن برخی از مفاهیم کلی قمار باعث می‌شود که موقعیتهای جزئی را به اشتباه آنالیز و تحلیل کنند. در ادامه تنها چند مثال آورده می‌شود که پوکر بازان با به کار گیری غلط مفاهیم قمار، به نتایج اشتباه می‌رسند:

  • منتظر یک موقعیت بهتر ماندن
  • بازیِ small ball (استفاده از شرط‌ها و رِیز‌های کوچک)
  • لحاظ کردن تغییرات جزئی در قانون بازی (استرادل، بازی با “ستون”، و … )
  • انتخاب میز
  • بسیاری از جنبه‌های پوکر تورنومنت

هدف من این است که ایده‌های قمار را به صورت کلی تر به بحث بگذارم، و سپس به شما نشان بدهم که چطور این ایده‌ها را در بازی پوکر هم به کار بگیرید. همچنین به مواردی اشاره می‌کنم که چطور گاهی این مفاهیم به طور غلط در نگاه پوکری به کار گرفته می‌شوند.

از انواع دیگر قمار هم مثال‌هایی می‌آورم. به دو دلیل. اول اینکه پوکر در مقایسه با انواع دیگر قمار بسیار پیچیده‌تر است و اجزای متحرک زیادی دارد؛ و معمولا ساده‌تر است که مفهوم را از روش دیگری توضیح دهیم و سپس ببینیم آن موضوع چطور می‌تواند در پوکر کاربرد داشته باشد. ثانیا اینکه پوکر بازان اغلب به انواع دیگر قمار هم سرک می‌کشند، پس ممکن است برای برخی این توضیحات به صورت مسقیم مفید واقع شود.

من این سری مقالات را با ایده‌ی خیلی ساده ای شروع می‌کنم. اینکه اگر می‌خواهید در قمار ببرید، واریانس دوست شماست.

دورنمای بازی پوکر – واریانس دوست شما است

می‌دانم محتاط‌ها و ترسو‌ها همین حالا توی لاکشان رفتند. باور نمیکنید من چه تعداد مکالمه در طول این سالها با پوکربازانی داشته‌ام که به خلاقانه‌ترین روش‌های ممکن در مورد اینکه چطور واریانس بازی پوکر را کاهش دهند فکر می‌کنند. از طرف دیگر گفتگوهای انگشت‌شماری با پوکربازانی داشته‌ام که به دنبال راههایی برای افزایش واریانس پوکر بوده‌اند.

واریانس دشمن ماست. باید آن را کاهش دهیم. بردن آهسته و پیوسته ایده آل است. مگر نه؟

نه. اصلا. این یک روش واژگون برای فکر کردن به قمار است.

به طرز کار کازینوها فکر کنید. هر شرط در کازینو طوری طراحی شده است که به یک بازیکن ارزش مورد انتظار منفی بدهد (در مورد ارزش مورد انتظار در مقالات بعدی‌ام بیشتر صحبت خواهم کرد). در هر شرط باید برتری ناچیزی با کازینو باشد. این برتری هزینه‌ای است که شما برای دریافت خدمات بازی قمار پرداخت می‌کنید.

این طرز فکر احتمالی را برای لحظه‌ای فراموش کنید که “من هرگز در بازیی که کازینو برتری دارد بازی نمی‌کنم”. در واقع اگر این فکر اول شماست، شما مستقمیا در اینجا مخاطب من هستید، چون احتمالا طرفدار کاهش واریانس هم هستید.

خودتان را جای میلیونها نفری که این بازی‌ها را می‌کنند بگذارید. فکر می‌کنید چه تعداد از آنها خودشان را فریب می‌دهند و واقعا فکر می‌کنند که اگر به اندازه کافی طولانی بازی کنند ثروتمند خواهند شد؟

صادقانه باید بگویم که خیلی کم هستند. اکثر آنها می‌دانند که کازینو برتری کمی دارد، بله آنها بازی می‌کنند. چرا؟ آنها پولشان را دور نمی‌ریزند، هر چند ممکن است شما این برداشت را داشته باشید. آنها چیزی را می‌خرند – واریانس.

واریانس بازی را می‌سازد. به رولت فکر کنید. اگر مثلا 38 دلار روی یک عدد شرط ببندید، شما شانس 1 به 38 دارید که 35 برابر شرط خود ببرید، به عبارت دیگر 1،330 دلار. یعنی به طور میانگین در هر اسپین 36 دلار کسب می‌کنید (در 37 تا از 38 اسپین شما صفر دلار می‌برید و در یک اسپین 1،368 دلار کسب می‌کنید. اگر 1،368 دلار را تقسیم بر 38 کنیم به 36 دلار می‌رسیم.)

یک راه دیگر برای این که در هر اسپین 36 دلار ببریم این است که یک دلار روی هر کدام از 38 شماره شرط ببندیم. در این صورت تضمین می‌شود که شما در هر اسپین برنده می‌شوید، و 38 دلار شما هر بار به 36 دلار تبدیل می‌شود.

از دیدگاه ارزش مورد انتظار، اینکه همه پول را روی یک عدد شرط ببندید  یا این که یک دلار روی هر عدد شرط ببندید دقیقا یکسان است. ولی می‌بینید که همیشه بازیکنها روی یک عدد یا چند عدد شرط می‌بندند – و این روش معمول بازی است. ولی اگر ببینید که کسی روی همه اعداد شرط بسته است، فکر می‌کنید دیوانه شده است.

هزینه یکسان است. میانگین هزینه برای هر اسپین یکسان است. میانگین هزینه در ساعت هم یکسان است، ولی شرط بستن روی همه اعداد به این دلیل احمقانه است که شما در ازای هزینه‌ای که می‌کنید چیزی دریافت نمی‌کنید. اگر به روش معمول شرط ببندید، در ازای آن واریانس را به دست می‌آورید. و در واقع با هزینه‌ای که می‌کنید واریانس را می‌خرید.

واریانس سرگرمی را به وجود می‌آورد، احساسات مثبت و منفی را بر می‌انگیزد، و اگر صادق باشم می‌تواند اعتیاد را تغذیه کند. افراد برای این موارد هزینه می‌کنند. نبود واریانس هیچ کدام از این کارها را نمی‌کند، و کسی برای آن هزینه ای پرداخت نمی‌کند.

اگر یک کازینو دارید، واریانس دوست شما است. بدون آن شما محصولی ندارید، و احتمالا مشتریی هم نخواهید داشت.

اگر شما یک قمارباز برنده هستید، بد نیست گاهی به خودتان مثل یک کازینوی کوچک نگاه کنید. شما به همان دلیلی که کازینو می‌برد، برنده می‌شوید. یعنی از طریق بستن تعداد زیادی شرط که ارزش مورد انتظار مثبتی دارند. “مشتری”‌های شما – که در پوکر حریفان شما محسوب می‌شوند – در ازای باختشان به شما چیزی می‌خواهند. آن‌ها واریانس می‌خواهند. حتی اگر طرز فکرشان این نباشد باز هم حقیقت این است. زیرا بدون واریانس بازیکنان بازنده بلافاصله متوجه می‌شوند که دارند پول و وقتشان را با بازی در مقابل شما هدر می‌دهند و از بازی دست می‌کشند. آنها واریانس می‌خرند درست مثل قمارباز معمول در کازینو.

بیش از حد محتاط و ترسو نباشید و سعی نکنید به هر روش ممکن واریانس را کاهش دهید. ممکن است به نظر برسد که این کار در بلند مدت به نفع شما است، ولی این طور نیست. اولا همانطور که خرید واریانس هزینه دارد، فروش واریانس هم هزینه دارد (در مقالات بعدی با عمق بیشتری به این قضیه می‌پردازم). شما معمولا برای اینکه بدون واریانس برنده شوید هم باید پول پرداخت کنید.

علاوه بر هزینه کردن برای کاهش واریانس، حریفانتان هم متوجه نبود واریانس می‌شود، ممکن است شروع به گلایه کنند که شما به آنها “اکشن” نمی‌دهید. پوکر همیشه تا حدی واریانس دارد. به همین دلیل آنها فورا بازی با شما را رها نمی‌کنند، ولی به مروز زمان آنها متوجه می‌شوند که قمار کردن در مقابل شما ارزش پولی را که می‌پردازند ندارد، و شما کسب و کارتان را از دست می‌دهید.

البته این ایده هم محدودیتی دارد، بانکرول پوکر شما میزان واریانس قابل فروش شما را محدود می‌کند، و اگر آن را خیلی ارزان بفروشید (یعنی بیشتر از میزان مورد نیاز واریانس برای دریافت ارزش مورد انتظار شرط‌هایتان بدهید)، باید در سطح پایین تر بازی کنید تا این موضوع جبران شود (و در نتیجه در مجموع کمتر ببرید). که این هم حالت خوبی نیست.

هدف شما باید این باشد که واریانس را متوازن کنید. واریانس بیش از حد به این دلیل خوب نیست که ممکن است الزامات بانکرول شما را با اشکال مواجه کند. ولی واریانس خیلی کم به این دلیل خوب نیست که نهایتا مشتریانتان از دست می‌دهید به این دلیل که در ازای باخت آنها چیزی عایدشان نمی‌کنید. به مرور زمان متوجه این موضوع می‌شوند و به آهستگی فرصت‌هایتان را از دست می‌دهید. به عنوان یک پوکر باز برنده، واریانس دوست شما است. ♠

دیدگاهتان را بنویسید