قضیه بنیادی پوکر اولین بار توسط پوکر باز حرفه ای دیوید اسکلنسکی در کتاب «تئوری پوکر» مطرح شد.
این قضیه عینا از متن کتاب بیان میشود:
«هر بار که دستی را متفاوت با حالتی که در صورت دانستن کارتهای حریف بازی میکردید، بازی کنید؛ آنها نفع میکنند. و هر بار که دستتان را مشابه حالتی که در صورت دانستن کارتهای حریف بازی میکردید، بازی کنید؛ آنها ضرر میکنند.
برعکس، هر بار که حریفانتان دستشان را متفاوت از حالتی که در صورت دانستن دست شما بازی میکردند، بازی کنند؛ شما نفع میکنید. و هر بار که دستشان را به همان شکلی که در صورت دانستن دست شما بازی میکردند، بازی کنند؛ شما ضرر میکنید.»
دیوید اسکلنسکی، تئوری پوکر
این قضیه پوکر، با قضیههای دیگر ارائه شده در پوکر متفاوت است چون یک قضیه بزرگ و عمومی است و متفاوت از قضیههای کوچکتر است که به شما میگوید در یک موقعیت فرضی چکار کنید. به هر روی، قضیه بنیادی بسیار سرراست است و سنگ بنای بازی هر پوکر باز برنده محسوب می شود.
آیا این قضیه هنوز موثر است؟
بدون شک؛ قضیه بنیادی پوکر همیشه یک قضیه محکم در دنیای پوکر بوده است و در آینده هم خواهد بود. پس هیچ توجیهی برای یاد نگرفتن آن وجود ندارد.
توضیح قضیه بنیادی پوکر
تصور کنید که دفعه آینده که میخواهید پوکر تگزاس هولدم بازی کنید، همه دستهای حریفانتان برایتان رو باشد و بتوانید کارتهایشان را ببینید. در این حالت همیشه از قدرت دست حریفانتان خبر دارید، و بنابراین همیشه میدانید که هر بار که نوبت بازی به شما رسید، شرط ببندید، چک بدهید، شرط حریف را افزایش بدهید (رِیز کنید)، کال کنید، یا فولد کنید. بنابراین اساسا:
- اگر بتوانید ببینید که دست بهتر را دارید، شرط میبندید (مگر اینکه ارزش فریب دادن حریف بیشتر باشد).
- اگر بتوانید ببینید که دستتان بدتر است، فولد میکنید (مگر اینکه ضریب شانس مناسبی برای خوردن کارتهای تان داشته باشید).
این بدین معنی است که سودآورترین بازی پوکر ممکن را انجام میدهید، چرا که از قضیه بنیادی پوکر به طور کامل پیروی می کنید.
ولی متاسفانه، موضوع اصلی پوکر به این است هیچ گاه نمی توانید 100% از دست حریف مطمئن باشید، که به این معنی است که با ندانستن کارتهای حریفان حتما از بازی کامل منحرف میشوید. بنابراین ایده کلیدی این است که سعی کنید پوکر را بدون اینکه بتوانید کارت های بازیکنان دیگر را ببینید، تا حد ممکن کامل بازی کنید.
مخلص کلام، یک بازیکن پوکر برنده، بازیکنی است که بتواند تا حد ممکن نزدیک به حالتی که میتواند دست حریفان را ببیند، بازی کند. هر چقدر بتوانید اطلاعات بیشتری از حریفتان از طریق دست خوانی، و آنالیز و تحلیل الگوهای شرطبندی آنها به دست آورید، به این سطح از بازی نزدیکتر میشوید و بازیتان سودآورتر میشود.
مثالی از قضیه بنیادی پوکر
در یک بازی هولدم نامحدود با بلایندهای 2$-1$ هر دو بازیکن در استک خود 200$ دارند.
دست ما: ♦J♣J
دست حریف: ♠9♥8
فلاپ: ♣A♠ J♥ 2
فرض کنید که در نوبت آخر برای بازی هستید و حریف 20$ در پاتی به اندازه 20$ در فلاپ شرط بسته است. همچنین فرض کنید میتوانیم کارتهای حریف را ببینیم. حالا با توجه به قضیه بنیادی پوکر، چکار باید بکنیم؟ خوب ما سه گزینه داریم:
1) فولد
2) کال
3) رِیز
فولد کردن که خارج از بحث است، چون میتوانیم ببینیم که دست بهتری داریم. پس گزینههایمان به کال کردن و رِیز کردن محدود میشود.
در این شرایط بهترین بازی کال کردن است. میتوانیم ببینیم که حریف یک بلوف محض در این پات میزند. پس اگر با دستی که با اختلاف بسیار فاحشی دست بهتر است، رِیز کنیم، شانس بسیار کمی وجود دارد که حریف کال کند و پول بیشتری در پات بگذارد. ولی با کال کردن به حریف شانس این را می دهید که در مرحله ترن با ادامه دادن بلوف پول بیشتری در پات بگذارد. در این حالت با پنهان کاری، امکان بردِ بیشتر را افزایش میدهیم، بنابراین کال کردن ارزش مورد انتظار بیشتری نسبت به رِیز کردن دارد.
ولی، اگر بتوانیم ببینیم که حریف دستی مثل ♠A♥2 دارد و دو پِر شده است، رِیز کردن مطمئنا ارزش مورد انتظار بیشتری دارد (EV+ تر است). میتوانیم کاملا مطمئن باشیم که حریف رِیز را کال خواهد کرد پس با رِیز کردن میتوانیم ارزش بیشتری با دست قدرتمندمان کسب کنیم، تا اینکه بخواهیم مثل حالت قبلی بلوف زدن را در حریف القا کنیم.
همانطور که میبیند دانستن دقیق دو کارت حریف در هر موقعیت به ما در انجام سودآورترین بازی کمک میکند.
کاربرد قضیه بنیادی پوکر چیست؟
مهم ترین ایده این است که از این قضیه اطلاع داشته باشیم و سعی کنیم تا حد ممکن از طریق تحلیل بازیهای حریفان و خواندن دست آنها، از آن پیروی کنیم.
هر چقدر که مهارت دست خوانی شما بالاتر می رود، می توانید نزدیک تر به قضیه بنیادی پوکر بازی کنید و سود بیشتری کسب کنید.
مسلما همیشه قادر نیستید که فاصلههای خالی را پر کنید، ولی اشکالی ندارد چون هیچ کدام از حریفانتان هم نمیتواند این کار را بکند. ولی اگر بتوانید درک وسیعتری از نحوه بازی آنها پیدا کنید و نزدیکتر از آنها به قضیه بنیادی پوکر بازی کنید، در آخر در جایگاه بهتری نسبت به آنها قرار میگیرید.
جمع بندی قضیه بنیادی پوکر
در این مقاله تقریبا به جوانب مختلف قضیه بنیادی پوکر پرداخته شد. این قضیه، حالت کلی و جامع دارد و به یک جنبه خاص از بازی اشاره ندارد. یادگیری آن میتواند یک طرز فکر و رویکرد جدید به بازی به همراه داشته باشد.
اگر بتوانید با هدف بازی کردن تا حد ممکن نزدیک به حالتی که میتوانید کارتهای حریف را ببینید، بازی کنید، نتیجه خوبی میگیرید. ولی پوکر به این دلیل پوکر شده است که هیچگاه نمیتوانید کاملا از دست حریف مطلع باشید. همه مقالات آموزشی در مدرسه پوکر وای در زمینه پوکر تگراس هولدم، اوماها و … سعی بر این دارد که به شما کمک کند تا حد امکان با توجه به اطلاعات محدودی که از حریفان دارید نزدیک به قضیه بنیادی پوکر بازی کنید.
به همین سادگی!
[mc4wp_form id=”2134″]