بنیانگذاران پوکرکد میخواهند یک شبکه اجتماعی، برای آموزش ایجاد کنند
بنیانگذار پوکرکد، فدور هولز (Fedor Holz) مشغول کار روی یک پروژه جدید است. این پروژه یک شبکه اجتماعی پوکر است و قرار است «در زیر درخت» نامیده شود، و هدف از آن «به هم رساندن اشخاص و شرکت هایی که تفکر مشابه و خلاقانهای دارند، برای جستجوی آیندههای آلترناتیو در کنار همدیگر» اعلام شده است.
این پروژه یادآور بزرگترین هدف و شوق هولز در زندگی شخصی خود، یعنی پرورش دادن اجتماعات مردمی است.
اگرچه ممکن است این پروژه اولین چیزی نباشد که موقع فکر کردن به برنامه آموزشی تازه تاسیس پوکرکد (Pokercode) به ذهن میآید – که هم بنیانگذار آن ماتیاس ایبینگر (Matthias Eibinger) است – با این حال این شبکه اجتماعی کاملاً با پوکرکد همخوانی دارد.
با وجود اینکه اولین چیزی که به احتمال زیاد مورد تمرکز و توجه بسیاری قرار خواهد گرفت مکانیزم درسهای پوکر در این شبکه است، هر دو این بازیکنان رده بالای تورنمنت های پوکر در مصاحبههای جدا از هم که با پوکرنیوز داشتهاند روی «اجتماع» تأکید بیشتری گذاشتهاند.
ایبینگر در این مصاحبه گفت: «فکر میکنم جنبه اجتماعی بزرگترین جنبه برای ما باشد چرا که ما میخواهیم مردم واقعاً دوست داشته باشند بخشی از تیم پوکرکد باشند».
«اگر اجتماع ما تقاضای چیز خاصی داشته باشد یا به برخی موضوعات علاقه بیشتری نشان بدهد، همیشه گزینه ایجاد دوره های بیشتر قابل ارائه است. ما واقعاً روی خوشحال کردن اجتماع خود متمرکز میشویم و آنها را تبدیل به یک تیم پوکرکد حرفهای میکنیم».
هولز این را شوق اصلی خود در زندگی معرفی کرد.
او گفت: «هدف من از پوکرکد داشتن اجتماعی قدرتمند است که پُر از بازیکنانی باشد که سرشار از انگیزه برای بهبود بخشیدن به بازی خود و به اشتراک گذاشتن تجربه خود با اعضای دیگر باشند».
مربیگری باکیفیت
اجتماع پوکر آنلاین چیز جدیدی نیست.
این یک واقعیت است که در حالی که اغلب پوکر را یک مشغله فردگرایانه در نظر میگیرند، بیشتر چیزی که تحت عنوان پوکر «مدرن» میشناسیم در فارومها و مکانهای گرد هم آمدن آنلاین دیگر به دنیا آمده.
جاهایی مثل TwoPlusTwo و FlopTurnRiver زمینهای حاصلخیزی بودند که خیلی از ستارگان پوکر از آنها برخاسته و افراد مشابه خود را در آنها یافته و با هم در گروهها بازی خود را بهبود بخشیدند، و ارتباطات خود را گسترش دادند.
آنهایی که قدیمی تر هستند حتا به یاد میآورند که یک تورنمنت پوکر ِ مبتنی بر ایمیل هم از اوایل دهه 1990 ایجاد شده بود!
برنامههای آموزشی پوکر هم چیز جدیدی نیست.
شرکت هایی مثل CardRunner، PokerXFactor، Run It Once و دیگران بازار را پر کردهاند و هر یک برای مدتی هم که بوده توانسته اند چه از نظر حرفهای چه از نظر زایایی، بازیکنان الهام بخشی را آموزش دهند.
یکی از ادعاهایی که در تبلیغات این نوع برنامهها همیشه دیده میشود میل به یاد گرفتن از بهترین بازیکنان جهان است، و پوکرکد از این جهت هیچ فرقی با آنها ندارد.
از این جهت حتا پوکرکد بیشتر از برنامههای دیگر نام های شناخته ارائه میدهد، چرا که در آن دو مربی که سابقه آنها مطرح شده هولز و ایبینگر هستند.
جمع رقم بردهای این دو نفر به رقم 41 میلیون دلار در بازیهای نقدی زنده است، و این کاملاً بخشی از قدرت این ستارگان است.
آموزش از مربی با این کیفیت البته که آنقدر هم ارزان در نمیآید. مشتریان قبلی پوکرکد برای انتقال به برنامه جدید میتوانند توقع شهریه 1.549 دلاری داشته باشند.
در ازای این رقم، به آنها بیشتر از 60 درسگفتار که توسط این تیم سطح بالا تهیه شده، از سوی هولز ارائه خواهد شد.
طبق نظر این فوق ستاره آلمانی، این درسگفتارها محصول هزاران ساعت کار این دو نفر است که در «یک پلتفرم با کیفیت هنری» ارائه میشود.
مشتریان میتوانند از طریق پوکرکد به محصولات «پارتنر»های دیگر مشغول در این صنعت مثل مربی های روانی بازی در Primed Mind، و ابزارهای نرم افزاری مثل Hold’emReso دسترسی پیدا کنند.
هولز گفت: «میفهمم که برای بسیاری از بازیکنان که در بازیهای کم هزینه یا فقط برای سرگرمی بازی میکنند این قیمت کاملاً بالا به نظر میرسد».
«من و ماتیاس صدها ساعت با هم نشستیم تا هر چیزی که در طول سالها بازی، و هزاران ساعتی که در بالاترین سطح پوکر بازی کرده و یاد گرفتهایم را فیلتر کنیم».
«اگر به موضوع فکر کنید، اگر میخواهید صدها هزار دلار در طول یک سال در بازیهای سطح بالا بازی کنید، یا حتا اگر به بازیهای سطح متوسط جدی فکر میکنید، با یک سرمایهگذاری 1549 دلاری فقط کافی است کمی درصد بردهای شما را بالاتر ببرد تا برگردد.»
«حتا در بازیهای سطح پایین هم، آنقدرها طول نمیکشد که این پول را برگردانید. برای همین حتا اگر بهبود بازی شما از طریق پوکرکد باعث شود ماهانه 100 دلار بیشتر ببرید، پول خود را ظرف 15 ماه میتوانید برگردانده و تازه یک چارچوب بهبود یافته بازی هم بر اساس پوکرکد داشته باشید.»
هولز تأکید دارد که این مجموعه برای بازیکنانی طراحی شده که مبانی را پشت سر گذاشتهاند.
به ویژه بازیکنان تورنمنتها کسانی هستند که این محصول خیلی به کارشان میآید.
اما عاملی که هولز معتقد است واقعاً بازی اعضای پوکرکد را بهبود میبخشد عامل اجتماعی است.
تجربه شخصی هولز میگوید که این یکی از بهترین مسیرها برای بهبود بازی است، و نتایج تردید ناپذیری برای پشتیبانی از این نقطه نگاه خود دارد.
راز موفقیت هولز
هولز بازی آنلاین پوکر را در PokerStars شروع کرد و برای خود نشان CrownUpGuy را انتخاب کرد.
او از سال 2015 در صحنه زنده حاضر شد، اما همه میدانند که او از سال 2016 یعنی سالی که به شکل خارقالعادهای 16 میلیون دلار برنده شد مطرح شد.
با توجه به پیشرفت فوقالعاده او، عجیب نیست که هم بازیکنان پیرو او و هم طرفدارانش بخواهند بدانند چطور این پیشرفت اتفاق افتاد.
چطور شد که این بچه آلمانی که تازه به سن قانونی رسیده بود – او در واقع وارد اوایل دهه بیست زندگی خود شده بود – در زمان بسیار کوتاهی توانست از یک بازیکن کاملاً گمنام به بالاترین سطح دنیای پوکر برسد؟
هولز جواب داد که: «هر روز بارها و بارها با این پرسش رو به رو میشدم».
- اصلیترین چیزی که باور دارم نقشی در موفقیت من داشت شبکه ای از بازیکنان پوکر بود که در اطراف من بودند.
«در چه دوره پوکری باید ثبت نام کنم؟ چه کتاب پوکری باید بخوانم؟ چطور بازی خودم را بهتر کنم؟ و در حالی که کلی کتاب و دوره در بازار هست، هیچ کدام که بتوانم کاملاً پشت آن بایستم پیدا نمیکردم».
و چیزی که او به عنوان عامل موفقیت خود به آن اشاره میکند برنامههای Solver یا دوره های آموزشی ویدئویی یا کتابها و مجله ها نیستند. و در حالی که او حس میکند تمام اینها ارزشمند هستند، هیچ یک به نظرش جواب سؤالهایی که از او پرسیده میشده نبودند.
به جای اینها، او تصمیم گرفته جواب خودش را بسازد، و این را هم از طریق بهترین ابزاری که بازی خود را از طریق آن بهبود بخشیده شروع کرده: گفتگو با افرادی که مشابه خودش فکر میکنند.
«آن زمان که تازه داشتم شروع میکردم من و دوستانم هر روز ساعتها روی بازی خود کار میکردیم و با هم راجع به دستها و استراتژی بحث میکردیم».
«به آن زمان که بر میگردم، اصلیترین چیزی که باور دارم نقشی در موفقیت من داشت شبکه ای از بازیکنان پوکر بود که در اطراف من بودند. در احاطه افرادی بودم که برای پوکر شوق و دغدغه داشتند و میخواستیم با هم بازی خود را بهتر کنیم».
«این امکان که مدام از طرف بازیکنان واقعاً باهوش بازخورد دریافت کنی چیزی است که قیمت ندارد».
اما چرا باید راز موفقیت خود را رایگان بدهد؟ این مرد بیش از 32 میلیون دلار در پوکر لایو گردش مالی داشته است.
اگرچه محیط بازی امروز آنقدر سودآور که زمانی بود نیست، همچنان کلی پول برای در آوردن هست، و بیشتر افراد از اینکه در روشهایی مشارکت کنند که آن 7، 8 نفر برتر از طریقشان برجسته شدهاند نفرت دارند.
هولز میگوید: «خلاصه اینکه میخواستم پس بدهم. سالها بود که در ذهنم بود. واقعاً برای کمک کردن به دیگران برای بهبود بازی شوق دارم، و احساس کردم که شناخت درست و منابعی برای اینکه بتوانم یک پلتفرم برای این کار به وجود بیاورم را دارم».
تیم ساختن با ایبینگر
در سال 2018 یک چهره جدید در حلقه High Roller ظهور کرد که بعد یکی از اعضای ثابت در 5 یا 6 نفری که بالاترین سطح بازی میکردند شد. تا همین دو سال پیش خیلی کم راجع به ایبینگر شناخت وجود داشت.
بعد از یک سال مطالعه، او وارد تورنمنت های زنده شد و بلافاصله در بازیهای سطح بالا موفقیت به دست آورد. او 8.5 میلیون دلار از سال 2018 که وارد این بازیها شد برای خود جمع کرد.
در آنجا بود که طبیعتاً با بازیکن مورد علاقه حرفهای آلمانی زبانش یعنی هولز ارتباط برقرار کرد.
ایبینگر میگوید: «فکر میکنم در واقع در باهاماس (Bahamas) بود که فدور به من نزدیک شد و گفت که ایده ای دارد، و خواست که با هم صبحانه بخوریم».
«با بعضی از آدمها به خوبی ارتباط برقرار میکنید. در اصل از همان اولین لحظهای که با هم صحبت کردیم هر دو در مورد بسیاری از چیزهای متفاوت در یک طرف خط بودیم و خیلی متوجه شدیم که این ایده برای هر دو ما جالب است».
هولز هم به سهم خود بلافاصله متوجه شده بود که اخلاق کاری قابل اتکای ایبینگر و درک قدرتمندی که از بازی داشته از او شریک ایدئالی برای این کسب و کار، که از سال 2017 در ذهنش بوده میسازد.
هولز میگوید: «باید بگویم، او به احتمال زیاد سختکوش ترین شخصی است که من میشناسم».
«او از آن افرادی است که بعد از 12 ساعت بازی کردن یا بیشتر، وقتی به هتل بر میگردد پشت میز مینشیند و شروع به مطالعه میکند، و دستهایی که آن روز بد بازی کرده را بررسی میکند تا آنها را بهبود ببخشد. شگفت انگیز است».
دلیل تاسیس پوکرکد: دوره های موجود یکنواخت هستند
برای ایجاد کردن منابع، این دو از آنجا که میدانستند چه چیزی را نمیخواهند شروع کردند.
ایبینگر میگوید: «ما این دریافت را داشتیم که بسیاری از منابع موجود یک مقداری یکنواخت هستند».
«لازم بود راهی پیدا کنیم که مردم واقعاً دوره های ما را بفهمند تا بتوانند وقتی که پوکر بازی میکنند آنها را به کار ببرند. و فکر میکنم این چیزی است که به خوبی آن را انجام دادهایم».
سبک بازی Solver محور خاص ایبینگر، که با ساعتها مطالعه منفردانه آن را جلا داده، به نظر نمیرسد که مکمل مناسبی برای یک روش بهبود پوکر مبتنی بر اجتماع محوری باشد.
به هر ترتیب، او و هولز همواره برای پاسخ به اعضا در دسترس هستند، و هولز گفت زمانی که آنها مغزشان را برای ساختن دوره های پوکرکد روی هم میریختند، هولز چیزهایی پیدا میکرده که به بازی خودش اضافه کند.
او گفت: «حتا با تجربهای که من در بازی دارم، وقتی داشتیم مواد پوکرکد را ایجاد میکردیم خیلی چیزها از ماتیاس یاد گرفتم».
کنش و واکنش آنها باعث از نو روشن شدن شعله های شوق به پوکر در هولز شده، و او مشتاق بازگشت به این شوق در ماه های پیش ِ رو است.
او امیدوار است که همین حس شوق را در اعضای پوکرکد پرورش دهد، و نوعی عشق مسری به بازی و شهوت برای بهبود را پخش کند، که چیزهایی هستند که به نظرش برای رسیدن به سطوح بالای بازی ضروری است.
«چیزی که مهم است داشتن انگیزه و شوق و رسیدن به این درک است که چیزی بیشتر از درسگفتار گرفتن برای رسیدن به مرحله بعد نیاز است».
«دسترسی داشتن به دیگر اعضای پوکرکد خیلی ارزشمند است اما باید بخواهید که کار و زمان خود را در آن بگذارید».
این پروژه از اوائل اکتبر لانچ شده، و ایبینگر امیدوار است که تأثیرش را در آینده بر جهان پوکر مشخص کند.
«سال های پیش ِ رو نشان میدهند که پروژه در چه مسیری باید بیافتد و اصلاً میتواند تبدیل به یکی از سایتهای مربی گری پوکر که وجود دارند بشود یا نه».