پوکر واقعی : معادله خارج شدن از بازی

برنده‌ها هیچ وقت بازی را ترک نمی‌کنند، و کسانی که ترک می‌کنند هیچ وقت نمی‌برند. ضرب‌المثل جالبی برای کسانی است که خیلی زود تسلیم می‌شوند. ولی در دنیای پوکر واقعی ، خلاف آن درست است، بسیاری از بازیکنان از خارج شدن از بازی امتناع می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند هر طور شده باخت‌شان را جبران کنند، در حالی که منابع انرژی ذهنی و قدرت احساسی‌شان تمام شده و/یا بازی تغییر کرده است. مسئله این است که برنده‌ها هم بازی را ترک می‌کنند ولی در مورد این که کی از بازی خارج شوند هوشیار هستند.

پوکر

زمان ترک بازی چه وقت است؟

این سؤالی است که اغلب از من پرسیده می‌شود. مردم به من اطلاع داده‌اند که سیستم‌هایی وجود دارد که در آن باید بعد از میزان مشخصی از برد یا باخت، بازی را ترک کرد. ولی برای من خارج شدن از بازی مسئله‌ای است که به احساس بستگی دارد و با ناملوسات مشخص می‌شود. با این وجود پارامترهای سیستماتیک می‌تواند برای افراد فاقد انضباط شخصی، مناسب باشد.

هر چه پول بیشتری با ارزش مورد انتظار مثبت شرط ببندید، درآمد بیشتری در آخر سال خواهید داشت. به طور ساده‌تر اگر توقع شما ساعت/30$ برای بازی 5$-2$ است و 1000 ساعت بازی کنید، توقع‌تان در آخر سال 30000$ خواهد بود، اگر 2000 ساعت بازی کنید، این رقم 60000$ خواهد بود. هر چه ساعت‌های بیشتری به بهترین نحو بازی کنید، انتظارتان بیشتر خواهد بود، و درآمد بیشتری خواهید داشت.

ولی، حریفان شما و میزان خوب بودن شما در طول ساعت‌های بازی به شدت ارزش مورد انتظارتان را تغییر خواهند داد. بسیاری از افراد خیلی زود از بازی خارج می‌شوند تا بردشان را تضمین کنند، ولی هنگام باخت جلسات بازی‌شان را خیلی طولانی می‌کنند. اغلب درصد برد-باخت بالایی دارند، ولی از لحاظ مفهومی در اشتباه هستند. اغلب بازیکنان وقتی زیر هستند، بدتر بازی می‌کنند، در این حالت حریفان‌تان احتمالاً قدرت گرفته‌اند و در مقابل شما بهتر بازی می‌کنند. عکس این قضیه هنگام برد صادق است. شما احتمالاً بهتر بازی می‌کنید و حریفان‌تان بدتر بازی می‌کنند. معمولا ترکیبی از تصویرتان، حالت روانی مناسب، و اعتماد به نفس است که هم بازی شما و هم بازی حریفان‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با برابر بودن همه شرایط، اگر جلسات کوتاه بازی کنید و برنده بلند شوید، و جلسات طولانی را برای جبران باخت بازی کنید، برعکس عمل کرده‌اید. با این کار ساعت‌های بازی که در آن ارزش مورد انتظارتان کم است را افزایش داده‌اید و ساعت‌های بازی را وقتی ارزش مورد انتظارتان بالاست کاهش داده‌اید. این کار برتری ساعتی شما را در مجموع کاهش می‌دهد.

پوکر

ولی همه موارد هیچ‌گاه در پوکر برابر نیست؛ بلکه چشم‌اندازی در حال تغییر است. خود من وقتی خسته باشم، تمرکز نداشته باشم، به هر دلیلی خوب بازی نکنم، و یا حریفان بسیار قدرتمند باشند، بازی را ترک می‌کنم. گاهی بازی را به این دلیل که نمی‌خواهم خود را برای جلسات بعدی خسته کنم، ترک می‌کنم. و یا اگر شروع بدی داشته باشم و حوصله مبارزه نداشته باشم، بازی را ترک می‌کنم و روز بعد با شادابی بیشتر شروع می‌کنم. دوست ندارم جلسه بعدی‌ام را با حالتی شروع کنم که از از لحاظ روحی به دلیل یک باخت سنگین نابود شده‌ام. گاهی نیز بعد از چندین جلسه باخت متوالی بازی را با برد‌های کوچک ترک می‌کنم تا خودم را در حالت ذهنی بهتری برای پیش رفتن قرار دهم.

به طور خلاصه، سعی می‌کنم ساعات بازی‌ام را در زمان‌هایی قرار دهم که از لحاظ ذهنی، احساسی و فیزیکی، در بهترین حالت خود هستم و بازی‌ها هم خوب هستند. سعی می‌کنم وقتی بازی‌ها خوب هستند بیشتر بمانم و وقتی خوب نیستند زود‌تر خارج شوم. اگر چیزی اذیتم می‌کند یا عملکردم به هر دلیلی بد است از بازی خارج می‌شوم. در این صورت نرخ ساعتی‌ام همچنان بالا باقی می‌ماند و آسیب‌پذیری نسبت به نابود شدن به شدت کاهش می‌یابد.

باقی ماندن طولانی در بازی برای جبران باخت یک اشتباه مهلک است، حتی برای بازیکنانی که در سایر موارد از لحاظ استراتژیک بی‌عیب هستند. منابع ذهنی و احساسی‌شان از بین می‌رود، و بانکرول‌شان را نیز به همراه خود می‌برد. تصمیم راجع به زمان ترک بازی اغلب از لحاظ روانشناختی دشوار است. قابل فهم است که بشر از بدو تولد به صورت فرهنگی برای برد برنامه‌ریزی شده است، ولی پوکر یک بازی با امتیاز انباشته است، مسئله مهم میزان برد یا باخت در گذر زمان است، و نه نسبت جلسات برد به باخت.

مانند همه تصمیمات پوکر، تصمیم در مورد زمان ترک بازی، همان قضیه بهره حداکثری هنگام داشتن برتری و رها کردن هنگام نداشتن برتری است. باید از منطق پیروی کنید و نه از احساسات. متغیر‌ها را سبک و سنگین کنید، درست مثل حالتی که می‌خواهید برای فولد، کال یا رِیز تصمیم بگیرید؛ و سپس بازی با حداکثر ارزش مورد انتظار را انجام دهید، این کار برای حرفه پوکر شما به طرز حیاتی اهمیت دارد.

این اصول را در بازی خودتان به کار بگیرید، و شاهد آن خواهید بود که هم بازی و هم زندگی‌تان از آن بهره‌مند خواهند شد.

اگر به روانشانسی پوکر علاقه دهید نگاهی به مقاله فرابازی در پوکر – بازی درون بازی  بیاندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *